Näskorrigering med fillers - allt du behöver veta

Näskorrigering med fillers

Näskorrigering med fillers är ett icke-kirurgiskt ingrepp som används för att ändra formen på näsan. Vid en näskorrigering med fillers injiceras en geléliknande substans, en så kallad filler, under huden på näsan. Fillern fyller ut ojämnheter, förminskar eller förlänger näsan, eller förändrar nästippens form.

Hur fungerar näskorrigering med fillers?

Injektionen av fillers görs med en tunn nål. Behandlingen tar vanligtvis 30-60 minuter och utförs av en legitimerad läkare eller hudterapeut. Fillern är tillverkad av hyaluronsyra, ett ämne som finns naturligt i kroppen. Hyaluronsyra binder vatten och ger volym till huden.

Fördelar med näskorrigering med fillers

Näskorrigering med fillers har flera fördelar jämfört med en kirurgisk näskorrigering:

• Behandlingen är relativt kort och smärtfri.

• Det är ett icke-invasivt ingrepp, vilket innebär att det inte krävs några snitt eller bedövning.

• Resultatet är omedelbart synligt.

• Behandlingen är reversibel, vilket innebär att fillern kan brytas ner av kroppen om man inte är nöjd med resultatet.

Nackdelar med näskorrigering med fillers

Näskorrigering med fillers har också några nackdelar:

• Resultatet håller inte lika länge som vid en kirurgisk näskorrigering. Fillern bryts ner av kroppen gradvis under en period av 18-24 månader.

• Behandlingen kan vara dyrare än en kirurgisk näskorrigering.

Risker med näskorrigering med fillers

Riskerna med näskorrigering med fillers är generellt sett låga. De vanligaste biverkningarna är:

• Svullnad och rodnad runt injektionsstället.

• Blåmärken.

• Klåda.

I sällsynta fall kan det uppstå mer allvarliga komplikationer, till exempel:

• Infektion

• Allergisk reaktion

• Överfyllning av näsan

Priset för näskorrigering med fillers varierar beroende på klinik och behandlingens omfattning. I Sverige kostar en behandling vanligtvis mellan x och x kronor.

Var kan man göra näskorrigering med fillers?

Näskorrigering med fillers utförs av legitimerade läkare och hudterapeuter. Det är viktigt att välja en klinik som har erfarenhet av estetisk plastikkirurgi.

Näskorrigering med fillers är ett bra alternativ för personer som vill ändra formen på näsan utan att genomgå en kirurgisk operation. Behandlingen är relativt säker och har flera fördelar, bland annat att den är kort, smärtfri och reversibel.